Økonomi og finans

Regler for en netbutik ifølge forbrugerombudsmanden

Det kan virke nemt og ligetil at åbne en netbutik, men der er mange regler, der skal følges, som adskiller nethandel fra salg i en fysik butik. Det er især vigtigt, at de oplysninger, som kunden har til rådighed inden, under og efter salget, er korrekte.

Forskellen på fjernsalg og en fysisk butik

Der er mange regler for, hvordan en netbutik skal indrettes. Først og fremmest skal alle oplysninger på siden være tydelige og forståelige, og desuden er det vigtigt, at forbrugerne nemt kan komme i kontakt med virksomheden. Det skal være nemt både for kunder og myndigheder at finde oplysninger om virksomheden. F.eks. skal adresse, telefonnummer, CVR-nummer, m.m. være at finde på siden.

Nethandel betegnes i loven som fjernsalg, hvilket vil sige at virksomheden og kunden ikke indgår en aftale i en fysisk butik. Møder kunden op i en fysisk butik for at gennemføre et køb, er det ikke længere fjernsalg.

Når man køber i en netbutik i Danmark, har man som udgangspunkt 14 dages returret. Det kan dog være længere tid, hvis virksomheden ønsker at tilbyde deres kunder dette. Én af de største forskelle på at handle i en fysisk butik og i en netbutik er, at virksomheden online skal oplyse kunderne om de forskellige trin, de gennemgår, når de køber en vare. Man får ikke på samme måde oplysninger om de enkelte trin, når man køber i en fysisk butik.

De rigtige oplysninger skal gives

Udover at der skal være oplysninger tilgængelige om virksomheden, så skal kunderne også have oplysninger om den vare, de ønsker at købe, de forskellige betalingsmuligheder, klagemuligheder, returret, osv. Der er visse krav til, hvordan disse oplysninger videregives til kunderne. Nogle skal gives, inden salget foretages, andre mens kunden er ved at købe, og resten når salget er gennemført. Alle oplysninger skal skrives på dansk, når der er tale om en dansk virksomhed, der henvender sig til danske kunder. Det skal ligeledes være et klart og let læseligt sprog for at sikre forståelsen.

Det skal til enhver tid være muligt for en kunde at annullere et køb under bestillingsforløbet, også selv om det er på det sidste trin, inden betalingen gennemføres. Dette skal kunne gøres, uden at virksomheden gemmer de indtastede oplysninger.

Hvis kravene ikke bliver fulgt, så har det konsekvenser for virksomheden. Man kan f.eks. ikke senere tilføje ekstra omkostninger, hvis de ikke var oplyst inden salget. Alle oplysninger skal være korrekte, inden der trykkes ”køb”, og hvis ikke vil købet være ugyldigt, og kunden vil ikke være bundet af aftalen. Herpå skal alle beløb tilbagebetales til kunden, og kunden skal levere varen tilbage. Hvis en virksomhed ikke oplyser kunderne om returret, kan det straffes med en bøde.

Disse oplysninger skal indgå som en del af aftalen med kunden, og det er derfor noget af det, som der siges ja til, når et køb foretages. Dermed er det en bindende aftale, og oplysningerne kan kun ændres senere, hvis det på forhånd er blevet aftalt med kunden. Det gælder uanset om der købes tøj, sko, elektronik, gaver, møbler, smykker, osv. i en online butik.

Have your say