Økonomi og finans

Netværksmarketing sætter direkte salg i kraftig vækst i Danmark

Når man overordnet ser på Danmarks marked som en helhed er det meget broget når det kommer til salgsteknikker, mange virksomheder bruger stadig traditionelle butikker, hvor kunderne kan komme ind når som helst og se på de produkter og varer som virksomheden tilbyder.

Derudover ser man også en stigning i salgstallene hos mange af de virksomheder, der vælger at have online butikker, der gør at forbrugerne kan handle ind hjemmefra og få deres varer og produkter leveret lige til døren. En helt tredje form for salgsteknik og marketing finder man hos de virksomheder, der helt har droppet traditionelle og online butikker og samtidig har droppet alt, der minder om reklamer – disse virksomheder trives på ’mund til øre’ reklamer, hvor forbrugerne af deres produkter markedsfører for virksomhederne, denne form for forretningsplan kendes som direkte salg, eller netværksmarketing.

For nogle år siden var der en stor modstand mod denne type marketing, da den blev forvekslet med det begreb mange kender som pyramideforretning, hvor distributører fra forskellige virksomheder ikke får penge for hvert solgte produkt, som man gør det i netværksmarketing, men får penge for de ekstra distributører de får ind under virksomheden, denne form for pyramideforretning er ulovligt i Danmark og mange andre lande.

Mange kender Zinzino for deres direkte salg.

Den store internationale virksomhed Zinzino er ikke blot kendt for deres produkter i helse- og kaffe universet, de er også kendt for deres måde at sælge deres produkter på, de bruger nemlig direkte salg, også kendt som netværksmarketing. Ønsker man at komme ind under Zinzino’s vinger som sælger skal man blot købe en startpakke, der typisk indeholder et bredt udvalg af deres produkter samt salgsmateriale i form af brochurer og dvd’er. Når først man modtager startpakken, bliver oprettet i deres systemer og består et lynkursus i deres processer er man i gang og kan kalde sig distributør. Direkte salg starter ofte ud i små home-parties hvor man som ny distributør øver sig på familie og venner for rigtigt at sætte sig ind i den nye forretningsmåde, herefter løber rygtet hurtigt fra familiens munde til deres venners ører at deres søn, datter, niece osv. er blevet distributør for Zinzino, herefter går det hurtigt, da disse venner ofte vælger at bestille et home-party hvor man som distributør fremviser produkterne og laver direkte salg til de nye kunder, der får deres varer leveret direkte fra producenten eller dennes lager.

Direkte salg – en teknik der bare virker for Tupperware.

I dag er det nærmest umuligt at sige Tupperware i en forsamling og derefter finde en person, der ikke ved hvad der snakkes om. Dette er blot ét af de mange beviser på, at direkte salg har fungeret for Tupperware siden de først lancerede deres produkter da vores bedsteforældre var unge og skulle til at flytte hjemmefra.

Netværksmarketing kan kun fungere for en virksomhed, hvis denne har produkter eller varer, der er letgenkendelige og derfor altid holder en vis designmæssig standard, selv over længere tids udvikling af produkterne, derudover kan virksomheden ligge nogle gode kort på bordet, som Tupperware f.eks. har gjort det med deres livsgarantier, også gælder det for virksomheden at blande sig helt udenom deres salg og marketing. Tupperware distributører skal under deres opstartstid deltage i et kursus, der lærer dem alt om de rigtige salgsteknikker, derudover lærer de hvordan de skal opstille produkterne til et Tupperware-party så gamle og nye kunder vil føle sig trygge ved at der ikke sker andet nyt end eventuelle nye produkter i sortimentet. En af lederne for Tupperware har udtrykt at de aldrig har haft en traditionel butik og aldrig vil få en.

Have your say