Økonomi og finans

Direkte salg er i kraftig vækst, netværksmarketing stormer frem på det danske marked

Gamle virksomhedsmodeller er så småt på vej ud af nogle dele af det danske marked, typisk fungerer virksomheder ved at få produceret deres varer, ofte i udlandet, hvorefter varerne eller produkterne skal im- eller eksporteres til Danmark, hvor de lander hos en grossist, der sender dem videre til butikker hvor kunderne kan få fingre i de lækre produkter.

Pengesedler og opadgående graf - penge og handelMen denne model kræver lange processer og meget papirarbejde, der ofte er til gene for virksomhederne, derfor vælger nogle virksomheder at benytte sig af netværksmarketing. Denne forretningstype henvender sig direkte til kunderne og er i mange år blevet forvekslet med det vi herhjemme kalder pyramideforetagender, der er ulovligt i Danmark da distributørerne her får provision for de ekstra distributører, de opretter i systemet, hvorimod netværksmarketing er lovligt, da distributørerne får deres provision på baggrund af de produkter de sælger.

Netværksmarketing fungerer på den måde, at almindelige forbrugere kan blive distributører for en virksomhed og derved fungere som mellemmand mellem producenten og forbrugerne af de givne produkter fra virksomheden. For at blive distributør for en virksomhed skal man købe en startpakke fra virksomheden, der indeholder en variation af dennes produkter samt forskellige typer salgsmateriale, dette kan f.eks. være en dvd eller en håndbog, der kan bruges i forbindelse med at formidle produkterne videre til kunderne.

Tupperware benytter sig af direkte salg.

Har man forældre i alderen 35-60 år har man uden tvivl stødt på et eller flere produkter fra Tupperware, der er den mest brugte form for plastikopbevaring af madvarer i Danmark. Tupperware har lige fra tidernes morgen benyttet sig af netværksmarketing, hvilket for de fleste ikke umiddelbart giver mening, nævner man derimod Tupperware-party ved alle hvad man snakker om.

Denne form for salg har virket 100 % for virksomheden, der aldrig har haft en traditionel butikskæde i Danmark, men altid har benyttet sig af distributører, der ikke blot selv har brugt produkterne, men også formidlet dem og budskabet om deres funktioner videre til venner, bekendte og endda fremmede. Tupperware har dog udviklet sig en del siden deres første produkter kom på markedet, derfor kan man i deres salgsstatistikker se et peak hver eneste gang, de har produceret en ny serie eller nye innovative produkter.

Tupperware er grundet netværksmarketing blevet et brand som i dagligdagen bliver omtalt som ’noget, der bare holder’, deres evighedsgaranti er en af de mange salgstrick distributørerne bliver bedt om at konkretisere for kunderne, men det er nu også meget smart at man altid kan få et nyt låg til sine bøtter, hvis et gammelt bliver ødelagt.

Nordeuropas førende direkte salgs virksomhed er Zinzino.

Mange har nok hørt om produkter fra Zinzino, der har valgt en anden vej en Tupperware og har lanceret to produktlinjer, de sender direkte ud til kunderne ved hjælp af direkte salg, også kendt som netværksmarketing. Zinzino har fingeren på pulsen og har bag facaden investeret i både BioActive Foods AS og ejer derudover også en forsknings- og produktionsvirksomhed ved navn Faun Pharma AS.

Denne baggrund gør Zinzino til en af de største sælgere på det Nordeuropæiske marked indenfor sundhed, men også indenfor salg af kaffe og andre produkter i denne kategori (info på http://www.zinzino-fakta.dk/). Zinzino spilder ikke penge på tv-reklamer og andre former for marketing, men har valgt at fokusere udelukkende på netværksmarketing, der gennem deres distributører giver dem en personlig kontakt med alle deres kunder. Zinzino er ikke en virksomhed, der retter blikket indad, de har et klart mål om altid at tage del i SELDIAS mange foreninger, der støtter op om markedet for direkte salg i Europa.

Have your say